ŚWIETLICA
NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ- AKTYWNOŚĆ W DOMU ZAPRASZAMY NA FB
TU TEŻ NIEBAWEM CIEKAWOSTKI DLA WAS ZAMIEŚCIMY
Świetlica główna jest czynna w godz. 7.00 – 15.00, w czwartek od 7.00 – 15.20
w dni, w których odbywają się zajęcia w szkole .
PLAN PRACY ŚWIETLICY na I semestr roku szkolnego 2019/2020
REGULAMIN ŚWIETLICY SZKOLNEJ
PROGRAM I PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
ZABAWA W TEATR W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej w świetlicy szkolnej. Kontakt dzieci z teatrem to nie tylko oglądanie spektakli teatralnych, ale przede wszystkim zabawa w teatr.
Rozbudzanie zainteresowania teatrem, odkrywania w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień skłania dziecko do samodzielnej twórczości i działania. Dziecko ma naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę wyrażania ekspresji twórczej: w mowie, ruchu, geście, rysunku, śpiewie. Zabawy w teatr wszechstronnie i intensywnie wpływają na rozwój dziecka. Teatr jest dla dzieci rzeczywistością wyjątkową, w której wszystko może się zdarzyć a odtwórca roli ma okazję realizować swoje marzenia, by stać się kimś innym.
„Dziecko nie jest aktorem, ono bawi się w teatr”
Wieloletnie doświadczenia pedagogiczne utwierdziły mnie w przekonaniu, iż teatr w świetlicy to doskonała forma pracy z dziećmi. Pozwala on być dziecku aktorem, scenarzystą, choreografem, dekoratorem a nawet reżyserem. Mając na uwadze to, jak wiele walorów posiadają zabawy teatralne i fakt, iż sprawiają ogromną radość i przyjemność postanowiłam z dziećmi jak najczęściej „bawić się w teatr”. Aby zabawy teatralne rozszerzyć opracowałam plan pracy teatralnej pozwalający na szerokie wykorzystanie tej dziedziny sztuki w świetlicy.
Cele planu:
- dziecko odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne,
- dziecko potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia,
- dziecko kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności,
- dziecko rozwija własny potencjał pozytywnych wartości,
- dziecko potrafi współdziałać w zespole,
- dziecko odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów działań,
- dziecko poznaje tajniki pracy aktora, reżysera, scenografa,
- dziecko rozwija zainteresowania teatrem i sztuką aktorską,
- dziecko wyzwala w sobie motywację do pokonywania trudności w kontaktach
z ludźmi.
Zadania
- zapoznanie z różnymi formami teatru,
- opracowanie różnych tekstów, przygotowanie i wystawienie zgodnie z potrzebami i możliwościami,
- doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej,
- integrowanie zespołów, wzajemne pomaganie i odczuwanie potrzeb innych,
- rozwijanie myślenia twórczego u dzieci poprzez obcowanie z literaturą.
Często sama zabawa w teatr jest większym sukcesem, niż sam występ przed publicznością
Rola inscenizacji
- kształcenie uczuć, kształcenie postaw,
- kształtowanie wrażliwości estetycznej,
- kształtowanie świadomej dyscypliny,
- rozwijanie mowy i twórczego myślenia,
- ćwiczenie pamięci,
- rozwijanie zainteresowań czytaniem i teatrem,
- kształtowanie spostrzegawczości i umiejętności koncentracji.
Rodzaje inscenizacji
- teatr wycinanek (sylwety),
- teatr lalek (kukiełki, pacynki, marionetki),
- sąd nad negatywnym bohaterem,
- żywy plan – dzieci układają scenariusz,
- żywy teatr – improwizacja,
- inscenizacja utworów literackich,
- zajęcia dramowe.
Tok metodyczny – inscenizacja utworu literackiego
1. Wybór utworu.
2. Kilkakrotne czytanie w celu zrozumienia treści.
3. Ćwiczenia w mówieniu z wyodrębnieniem wydarzeń.
4. Ćwiczenia z podziałem na role.
5. Podział ról z uwzględnieniem cech charakterystycznych przedstawionych postaci.
6. Zapamiętanie ról poprzez ćwiczenia.
7. Samodzielny wybór rodzaju inscenizacji.
8. Zaprojektowanie dekoracji i wykonanie jej.
9. Dobór odpowiednich rekwizytów.
10. Przygotowanie piosenek i tańców.
11. Opracowanie ostateczne scenariusza i wykonanie inscenizacji przez dzieci.
Formy pracy przygotowujące do wystąpień teatralnych
A. Wzbogacanie słownictwa:
- rozmowy o codziennych sprawach,
- omawianie konkretnych sytuacji, ilustracji, przedmiotów,
- poznawanie synonimów wyrazów,
- układanie krótkich opowiadań.
- Rozwijanie mowy:
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia artykulacyjne,
- ćwiczenia fonacyjne,
- ćwiczenia logarytmiczne,
- ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy.
- Środki ekspresyjne w interpretacji:
- głos,
- akcent,
- przestankowanie,
- tempo,
- rytm i rym,
- mimika, gest, postawa.
- Ruch:
- spontaniczne zabawy taneczne,
- rytmika,
- scenki ruchowo-mimiczne,
- gry zespołowe,
- zabawy do treści piosenek,
- Współudział w pracach organizacyjnych:
- przygotowanie miejsca na występy, dekoracji,
- przygotowanie strojów, rekwizytów.
Metody dydaktyczne
- werbalna (słowna): rozmowa, słuchanie utworów literackich, nauka tekstów,
- czynna: gra dramatyczna (drama),
- oglądowa: oglądanie spektakli teatralnych, wystąpień rówieśników, książek, czasopism, ilustracji, zdjęć,
- pokazowa,
- praktycznego działania,
Formy pracy
- grupowa
- zespołowa
- indywidualna
Korzyści wynikające z zajęć- zabawy w teatr
Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści: rozwija wyobraźnię, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości. Jest również okazją do wspaniałej zabawy, dającej wiele satysfakcji. Udział dzieci w odtwarzaniu treści utworu skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Podczas zajęć z tej dziedziny uczeń może dowiedzieć się, jat powstaje sztuka teatralna i wzbogacić swój słownik o takie pojęcia jak np. scenarzysta, reżyser, rekwizyty, dekoracja, scenografia, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima.
Zabawy w teatr wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci, wyostrzają zmysł obserwacji, kształtują osobowość i rozładowują nagromadzone emocje. Każde dziecko pragnie sukcesu i uznania. Właśnie zajęcia teatralne stwarzają ku temu najlepsze warunki.
W wychowaniu dziecka trzeba kłaść duży nacisk na przeżycia emocjonalne – uczyć je cieszyć się i smucić, dostrzegać dobro i zło. Dziecko wcielając się w postać przeżywa losy bohaterów literackich, utożsamia się z nimi, często naśladując ich postępowanie.
W czasie zajęć świetlicowych dzieci zamieniają się w aktorów, scenografów, charakteryzatorów. Uczą się przez manipulowanie, badanie, działanie. Dzięki takiej zabawie wyzwalają się trzy kategorie aktywności: aktywność intelektualną, aktywność emocjonalną oraz aktywność praktyczną. Dzieci uczą się działać i bawić się w różny sposób: wypowiadać się, uczyć się na pamięć, recytować, tworzyć z najróżniejszych materiałów, śpiewać, występować na forum grupy przedszkolnej „0” (czasem i większej…).
Zajęcia te wymagają od wychowawcy i dzieci aktywności oraz zaangażowania.
Aktywność wychowawcy jest nastawiona na przygotowanie zajęć i całej niezbędnej obudowy programowej, doradztwa, inspirowania, bacznego i dyskretnego prowadzenia obserwacji oraz kierowania procesem twórczym.
Dzieci samodzielnie planują swoje działania, rozmawiają ze sobą na temat projektu, wspólnie szukają rozwiązania problemów np. jak ustawić krzesła w naszym teatrze, czy w jaki sposób przygotować i umocować przygotowaną dekorację. Mają okazję przekonać się jak cenną jest umiejętność współdziałania w zespole i ile radości może przynieść wspólna z kolegami zabawa i praca. Uczą się trudnej sztuki wspólnego podejmowania decyzji i szukania kompromisu
Do tej pory powstało wiele inscenizacji (głównie wierszy Juliana Tuwima), teatrzyków, np.: „Calineczka”, „Królewna na ziarnku grochu” , „Teatrzyk Cllifort”, „Śnieżka”, „Kopciuczek”, „Śpiąca królewna”, „W marcu jak w garncu” oraz przedstawień okazjonalnych, np. „Święto Niepodległości – Kto ty jesteś?”, „Jasełka”, „Walentynki”.
Dobra, radosna zabawa dzieci, w której można dostrzec przekazywane im wartości wychowania może być źródłem satysfakcji tak dla dzieci, rodziców jak i samego nauczyciela. Pomaga dzieciom we wzmacnianiu pozytywnego obrazu samego siebie, współpracy w grupie i odpowiedzialności za efekt końcowy. Uwrażliwia dzieci na sztukę. Tworzenie mini spektakli pomaga zrealizować zadania dydaktyczno – wychowawcze, uatrakcyjnia zajęcia.
Wychowawca świetlicy-Anna Głowacka
Zapraszamy do galerii
KONKURS KARAOKE W NASZEJ SZKOLE
Konkurs piosenki karaoke w naszej szkole odbył się w dniu 30 maja 2016 r. Świetną zabawę koordynowała pani U. Muszelska oraz pani A.Głowacka.
Wyniki konkursu
Klasy I-III
I MIEJSCE – Wiktoria Krasna
II MIEJSCE- Weronika Gołoś
III MIEJSCE – Katarzyna Kilian
Wyróżnienia: Oliwia Skoczylas i Julia Skoczylas (duet)
Emilia Iracka
Grzegorz Markowski
KLASY IV – VI
I MIEJSCE – Weronika Grudzińska
II MIEJSCE – Julia Kurdziel
III MIEJSCE – Karina Gołoś, Klaudia Stachulska
Wyróżnienia: Oliwia Sikora
Bartosz Suchowolak
Aleksandra Gładkowska
Gratulujemy zwycięzcom!
(art. Anna Głowacka)
Zapraszamy do galerii