Działania zrealizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Działania zrealizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa-Priorytet 3 w Szkole Podstawowej im. Batalionów Chłopskich w Terpentynie w roku 2022/23.

Celem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa jest wzmocnienie roli bibliotek szkolnych poprzez wzrost atrakcyjności ich zbiorów. Ma temu służyć zakup nowości wydawniczych i elementów wyposażenia. Jak wskazuje nazwa programu, ma on na celu podniesienie aktywności czytelniczej poprzez dostęp uczniów do książek zgodnych z ich zainteresowaniami, włączanie czytelników do działań sprzyjających promowaniu systematycznego czytania oraz kształtowanie twórczych postaw.

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, na wniosek Dyrektora szkoły, biblioteka szkolna otrzymała 15000zł (w tym wkład własny organu prowadzącego – 3000zł).

Po konsultacjach z uczniami, nauczycielami i przedstawicielami Rady Rodziców zakupiono nowe książki oraz lektury na kwotę 9000 zł.-634 egz. Zgodnie z założeniami Programu zakupiono też pozycje skierowane na potrzeby uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. To książki z dużą czcionką, pisane prostym językiem, z bogatą szatą graficzną, książki o treści terapeutycznej oraz pozycje poruszające problemy osób niepełnosprawnych.
Ponadto zakupiono program E-biblioteka, dzięki któremu zostaną skomputeryzowane zbiory biblioteczne. Z funduszy NPRCz została także zrewitalizowana czytelnia, w której stworzono przytulne miejsce, gdzie uczniowie będą mogli się zrelaksować, spokojne poczytać, przygotować do zajęć. W tym celu zakupiono miękkie sofy i pufy, dywanik, regały, na których wyeksponowano nowości książkowe. Miejsce to od razu stało się ulubionym kącikiem w bibliotece.

W ramach projektu podjęto następujące działania:

  1. Realizacja programu czytelniczego w kl.1 „Mały czytelnik”.
  2. Projekt w klasach 4-8 pt. „Co polecasz przeczytać? -prezentacja ulubionej książki.
  3. ”Czytamy dla Ojczyzny” -prezentacja na forum szkoły poezji patriotycznej z okazji świąt narodowych.
  4. Przygotowanie bibliografii pt. „Książki i czasopisma o tematyce regionalnej”.
  5. Konkurs czytelniczy pt. „Mistrz pięknego czytania” oraz „Szkolny konkurs recytatorski”.
  6. Konkurs na plakat i hasło promujące bibliotekę szkolną – klasy 4-8.
  7. Konkurs na „Czytelnika Roku”.
  8. Konkurs na „Album przeczytanych książek”- klasy trzecie.
  9. Konkurs „Zakładka dla Pierwszaka” – klasy drugie.
  10. „Starszy czyta młodszemu” -głośne czytanie młodszym uczniom przez starszych kolegów, rodziców, nauczycieli.
  11. „Śladami legend i baśni polskich” -konkurs wiedzy (kl.4-5) i plastyczny (kl.1-3) oraz zajęcia czytelnicze w bibliotece.
  12. „Bajkowe spotkania” -zajęcia wychowawczo-profilaktyczne dla klas 0-3.
  13. Parada dzieci przebranych za postaci z bajek.
  14. „Pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych” z wykorzystaniem Teatrzyku Kamishibai.
  15. ”Misie z czterech stron świata”-zajęcia kreatywne dla młodszych dzieci.
  16. Ekspozycje wybranych nowości książkowych: „To warto przeczytać”; cykl „Książka miesiąca”.
  17. Organizowanie zajęć czytelniczych, np. „Dni: książek detektywistycznych i przygodowych, przyrodniczych, popularnonaukowych, poezji”.
  18. „Świąteczne czytanie” -przybliżanie uczniom tradycji świątecznych i rodzinnych.
  19. „Wychowanie przez czytanie- z książką w świat wartości” -zajęcia czytelnicze.
  20. „Ferie i wakacje z książką” -ranking najciekawszych książek polecanych sobie przez uczniów.
  21. W ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek odbyły się tematyczne zajęcia:

I Tydzień:

„Czytamy dla pokoju”.

Wystawa książek obrazujących tragizm wojny. Czytanie fragmentów wybranych lektur.

II Tydzień:

„Jak zostać superbohaterem?”.

Wystawa książek o polskich superbohaterach – czytanie fragmentów wybranych utworów.

III. Tydzień:

„To warto przeczytać” – prezentacja nowości książkowych.

Codzienna wystawa nowych książek.

IV. Tydzień:

Czas na poezję – twórczość Marii Konopnickiej.

Wystawa książek, głośne czytanie utworów M. Konopnickiej, zagadki.

Wnioski:

Zakup do biblioteki wielu ciekawych i atrakcyjnych pozycji sprawił, że zwiększyło się zainteresowanie biblioteką i książką.
Starannie doposażony księgozbiór, zgodnie z gustami i zainteresowaniami uczniów, pozwala im miło spędzać czas na przerwach, dostarcza wielu wrażeń po przeczytanej lekturze, skłania do dyskusji z innymi rówieśnikami na temat przeczytanych książek, rozbudza zainteresowania, daje możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjuje nowe, ciekawe działania na rzecz promowania czytelnictwa w naszej szkole.

Bibliotekarz- Renata Siudym

Komentarze są wyłączone.